הביטוי "המדיום הוא המסר" הוא מושג שטבע מרשל מקלוהן, פילוסוף ותיאורטיקן תקשורת קנדי. זה אומר שהמדיום שדרכו מועבר מסר חשוב לא פחות מהמסר עצמו. במילים אחרות, צורת התקשורת או ערוץ התקשורת משפיעים על האופן שבו המסר נתפס ומובן.
המאפיינים והמגבלות של מדיום מסוים מעצבים את הדרך שבה אנשים מפרשים ומגיבים למסר. מקלוהן טען שלמדיה שונים יש השפעות שונות על החברה והתרבות, והבנת ההשפעות הללו חיונית בהבנת ההשפעה של טכנולוגיות תקשורת.
את הביטוי הזה למדתי במסגרת הלימודים שלי לתואר ראשון בתקשורת, מטעם האוניברסיטה הפתוחה, וזהו אחד הדברים החשובים ביותר שעזרו לי להבין את הבנת פרשנות המסרים בפלטפורמות הדיגיטליות השונות.
בעידן הדיגיטלי של היום, לעסקים יש שפע של פלטפורמות לרשותם להגיע ולתקשר עם קהל היעד שלהם. עם זאת, לא מדובר רק בתוכן או במסר המועברים; המדיום שדרכו הוא מועבר ממלא תפקיד מכריע בעיצוב השפעתו. מושג זה, המפורסם על ידי מרשל מקלוהן כ"המדיום הוא המסר", מדגיש את המשמעות של הבנה ושימוש בפלטפורמות שונות באסטרטגיות שיווק דיגיטליות. במאמר זה, נעמיק בחשיבותו של המדיום כמסר עצמו ונבדוק כיצד עסקים יכולים למנף ביעילות פלטפורמות שונות כדי לשפר את מאמצי השיווק שלהם.
"המדיום הוא המסר" ושיווק דיגיטלי:
התפיסה פורצת הדרך של מרשל מקלוהן מציעה שהמדיום שדרכו מועבר מסר מעצב את הדרך שבה הוא מתקבל ומתפרש. בהקשר של שיווק דיגיטלי, המשמעות היא שלפלטפורמה שנבחרה להעברת מסר יש השפעה משמעותית על האופן שבו הוא נתפס על ידי קהל היעד. לכל פלטפורמה יש מאפיינים ייחודיים משלה, מגבלות ודמוגרפיה של קהל, המשפיעים על האפקטיביות והקליטה של המסר השיווקי.
מינוף פלטפורמות שונות בשיווק דיגיטלי:
1. פלטפורמות מדיה חברתית:
פלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק ולינקדאין מציעות לעסקים הגעת קהל עצומה והזדמנויות מעורבות. כל פלטפורמה מתייחסת להתנהגות דמוגרפית ומשתמשים ספציפיים, ומאפשרת למשווקים להתאים את המסרים שלהם בהתאם. לינקדאין עשויה להתאים יותר לרשתות מקצועיות ולשיווק B2B, ואם אנחנו רוצים להגיע יותר לקהל יעד צעיר, נפנה לרשתות החדשות, כמו אינסטגרם וטיקטוק, באמצעות שיתוף רילסים, יצירת תוכן, האשטגים ושיתוף תוכן על ידי משפיענים.
2. מנועי חיפוש וקידום אתרים:
למנועי חיפוש כמו גוגל תפקיד חיוני בהנעת תנועה אורגנית לאתרים. על ידי אופטימיזציה של תוכן עבור אלגוריתמים של מנועי חיפוש באמצעות אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), עסקים יכולים להבטיח שהמסר שלהם יגיע לקהל הנכון. הבנת מילות מפתח, יצירת תוכן איכותי ואופטימיזציה של מבנה האתר חיוניים לאסטרטגיות SEO יעילות.
3. שיווק בדוא"ל:
למרות עלייתן של פלטפורמות דיגיטליות שונות, שיווק בדוא"ל נותר כלי רב עוצמה לתקשורת ישירה עם לקוחות. עם קמפיינים מותאמים אישית וממוקדים בדוא"ל, עסקים יכולים להעביר הודעות מותאמות ישירות לתיבות הדואר הנכנס של המנויים שלהם. כלי אוטומציה משפרים עוד יותר את האפקטיביות של שיווק בדוא"ל על ידי אספקת תוכן רלוונטי המבוסס על התנהגות המשתמש והעדפותיהם.
4. שיווק באמצעות תוכן:
שיווק תוכן כרוך ביצירה והפצה של תוכן בעל ערך, אינפורמטיבי ומרתק כדי למשוך ולשמר קהל יעד. פוסטים בבלוג, מאמרים, סרטונים, פודקאסטים ואינפוגרפיקות הם רק כמה מדיומים שניתן להשתמש בהם. בחירת המדיום תלויה בהעדפות קהל היעד ובאופי התוכן המועבר.
5. שיווק על ידי משפיענים:
שיתוף פעולה עם משפיענים שיש להם עוקבים רבים ברשתות החברתיות ופוטנציאל השפעה משמעותי בנישה ספציפית, יכול להעצים את המסר של המותג. משפיענים יכולים לקדם מוצרים או שירותים דרך ערוצי המדיה החברתית, כמו אינסטגרם, יוטיוב וטיקטוק, בבלוגים או בערוצי ה- YouTube שלהם, ולהגיע לחשיפה גבוהה לקהל העוקבים שלהם.
לסיכום:
בנוף השיווק הדיגיטלי, זכרו שהמדיום (הערוץ) שדרכו מועבר המסר ממלא תפקיד מרכזי ביעילותו ובפרשנות התוכן על ידי קהל היעד.
הבנת המושג "המדיום הוא המסר" מאפשרת לעסקים למנף פלטפורמות שונות באופן אסטרטגי. על ידי התאמת תוכן כך שיתאים למאפיינים הייחודיים של כל פלטפורמה ולקהל היעד, עסקים יכולים להגביר את מאמצי השיווק שלהם ולהשיג הצלחה רבה יותר בהגעה לשוק היעד שלהם ולהתקשר אליו.
אימוץ גישה מרובת פלטפורמות יכול להוביל לאסטרטגיית שיווק דיגיטלית המותאמת אישית לקהל היעד שאליו אנו רוצים להגיע ועל ידי כך היא תהיה תשפיע ותתפרש טוב יותר על קהלי היעד שלנו.
コメント