עולם הרגשות היה מראשית שחר האנושות לנושא מסקרן בקרב פילוסופיים, מדענים ואנשי רוח רבים.
כולנו מונעים מרגשות והרגשות שלנו הם אלו המשפיעים על מצב רוחנו, על התנהגותנו והם אלו שמובילים לתוצאות ולבחירות שנעשות בחיינו. אך לא תמיד אנו יכולים לשלוט ולנהל את הרגשות ונושא ניהול הרגשות לפעמים עומד בגדר משימה בלתי אפשרית. במאמר זה אנסה להסביר #איך_לנהל_את_הרגשות שלנו באופן מודע בהתאם לכל אירוע ובכך להחזיר את השליטה העצמית לחיינו.
מהו רגש? מעגל הרגשות הבסיסיים עפ"י רוברט פלוצ'יק
בשנת 1980, פרופ' רוברט פלוצ'יק לפסיכולוגיה, חקר במשך שנים את עולם הרגשות מנקודת מבט אבולוציונית והציג מודל של מעגל הרגשות ובו 8 #רגשות_בסיסיים ומולדים המשותפים לכלל בני האדם ולבעלי החיים בטבע:
שמחה, עצב, פחד, כעס, תדהמה (הפתעה), ציפייה, גועל ואמון (קבלה).
לטענתו, 8 רגשות בסיסיים אלו הם הבסיס האבולוציוני ההישרדותי המשותף לכל היצורים בטבע.
בהמשך פירט פולצ'יק את #מעגל_הרגשות המורחב ובו הציג את תתי הרגשות.
מודל אפר"ת וניהול רגשות עפ"י אלפרד אדלר
מודל אפר"ת פותח על ידי אלפרד אדלר שהיה רופא יהודי אוסטרי ואבי הפסיכולוגיה האינדיבידואלית.
אפר"ת הוא למעשה ראשי תיבות:
א' - אירוע - הטריגר המופעל על כל אחד מחמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש.
פ' - הפרשנות שלנו לאירוע. השלב המודע היחיד בתהליך הניתן לשינוי ולהערכת מצב מחדש.
ר' - רגש - על פי מודל זה קיימים 6 רגשות מרכזיים: שמחה, עצב, פחד, כעס, גועל ותדהמה. ניתן גם כא ליישם את 8 הרגשות הבסיסיים של פלוצ'יק.
ת' - תגובה - התגובה האוטומטית בהתאם לרגש הנבחר.
על פי המודל,
כל אירוע הוא למעשה טריגר לתהליך המוביל אותנו לתגובה אוטומטית הנובעת מהפרשנות שלנו לאירוע. על פי המודל, הדרך שבה אנו מפרשים אירועים מביאה אותנו לשליפת הרגש השלילי או החיובי ובכל סיטואציה שכזו, נוצרת תגובה אוטומטית לכל אירוע.
לצורך המחשה, אם נניח שהילד שלנו שבר אגרטל בסלון בזמן ששיחק בכדור.
האירוע - גילינו שהילד שבר את האגרטל בסלון מהמשחק בכדור.
הפרשנות - הילד השובב שבר את האגרטל היקר!
הרגש - כעס על הילד ששבר את האגרטל.
תגובה - הענשת הילד ששיחק בכדור בסלון.
לפי מודל זה, השלב היחיד הניתן לשינוי, הוא בשלב הפרשנות שבו אנו יכולים וצריכים לבחור באופן מודע כיצד לפרש כל אירוע, ובכך נצליח לנהל ולשלוט בתגובותינו בהתאם לכל אירוע.
דרך נוספת להתייחס לאותו אירוע:
האירוע - גילינו שהילד שבר את האגרטל בסלון מהמשחק בכדור.
הפרשנות - נאמר לעצמנו: "לא נורא, הוא לא עשה זאת בכוונה".
הרגש - קבלה - הבנה שהילד לא התכוון לשבור את האגרטל.
תגובה - הרגעת הילד מהאירוע שהתרחש ואיסוף שברי האגרטל מהסלון.
Comments