כיצד פועל המוח האנושי?
המוח האנושי הוא האיבר הגמיש והמרתק ביותר בגוף האדם. המוח הוא האיבר האחראי על עיבוד המידע באמצעות 5 החושים שלנו, הפעלת מערכת העצבים בגוף האדם והיכולת הקוגניטיבית שלנו.
המוח שלנו אחראי על צורת החשיבה שלנו, על כל הפעולות שאנו מבצעים, על ההתנהגות שלנו, על הזיכרון והלמידה, על התפיסה, על ההיגיון, על הדמיון, על הרגשות שלנו, כושר השיפוט, חוש ההתמצאות במרחב ובזמן ועל האינטליגנציה של כל אחד ואחת מאתנו.
המוח פועל בדיוק כמו לוח הפיקוד והבקרה בגוף האדם, בדומה למעבד מתקדם הנמצא בכל מחשב או בלוח הפיקוד ובקרת השליטה הנמצא במטוס קרב.
האם המוח שלנו מסוגל להתפתח?
בשנת 2006, קרול דווק, פרופ' לפסיכולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד, ערכה מחקר במטרה להבין מדוע אנשים מסוימים ממשיכים להתמיד ולהשקיע בנסיבות שאחרים מרימים ידיים ומוותרים,
על ידי מתן של בעיה מתמטית ללא פתרון לילדים.
דווק גילתה שחלק מהילדים הרימו ידיים וחלקם המשיכו לנסות בניסיון לפתור את התרגיל, והיא הצליחה לזהות בקרב הילדים דפוסי חשיבה שחזרו על עצמם.
הילדים שוויתרו ושהרימו ידיים מהר מדי, אמרו לעצמם משפטים כמו: "זה קשה, זה משעמם, אני לא מצליח..." ולעומת זאת, הילדים הנחושים הביעו דפוסי חשיבה כמו:
"זה מעניין, זה מאתגר, אנסה לפתור את בבית.."
בעקבות מסקנות המחקר וגילוי דפוסי החשיבה, דווק הוציאה ספר שנמכר ביותר ממיליון עותקים ברחבי העולם ושינה את פני החינוך ברחבי העולם בשם: "כוחה של נחישות" או בתרגום לעברית:"דפוס חשיבה מתפתח".
דפוסי החשיבה שזיהתה פרופ' דווק התחלקו ל-2 סוגים ותבניות חשיבה:
דפוסי חשיבה מקובעים - Fixed Mindset
דפוסי חשיבה מתפתחים - Growth Mindset
אנשים בעלי דפוסי חשיבה מקובעים:
אנשים המאמינים כי יכולותיהן הבסיסיות (לדוגמה, אינטליגנציה וכישרון) הן יכולות נתונות, קבועות, אשר אינן
ניתנות לשינוי ולפיתוח.
1. אנשים המאמינים שרמת המשכל שלהם קבועה ואינה ניתנת לשינוי, חושבים, שיש מי שנולד חכם ויש מי
שנולד טיפש, וכך המצב יישאר לנצח!
2. הם מאמינים שכל מצב הוא מעין מבחן אינטליגנציה עבורם, בו הם צריכים להוכיח, שהם נמנים עם ה"חכמים".
3. אם הם נדרשים להשקיע מאמצים רבים, הם משייכים זאת לחוסר היכולת שלהם.
4. באשר הם נכשלים, הכישלון מגדיר אותם. "אני נכשלתי" הופך ל"אני כישלון".
5. הם חוששים מחוויות כישלון נוספת, הם עשויים להימנע מהתמודדות עם אתגרים חדשים.
אנשים בעלי דפוסי חשיבה מתפתחים:
אנשים המאמינים כי באמצעות מאמץ ולמידה, ניתן לפתח ולטפח יכולות בסיסיות, כגון אינטליגנציה וכישרון.
1. אנשים המאמינים, שאינטליגנציה היא יכולת מתפתחת ומשתנה, מאמינים, שבאמצעות מאמץ ולמידה, יובילו
לשפר את יכולותיהם הקיימות.
2. הם רואים באתגרים הזדמנות מצוינת ללמוד דברים חדשים ולפתח מיומנויות קיימות.
3. הם מגלים אהבה וסקרנות רבה יותר בתהליך הלמידה.
4. הם מבינים שכישלון, הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה, ורואים בו הזדמנות להתפתח וללמוד.
5. אנשים אלו נוטים להתמיד לאורך זמן, חרף קושי וכישלון, ולהגיע להישגים גבוהים יותר.
מסקנות המחקר של פרופ' דווק:
1. למידה היא תהליך של יצירת קשרים חדשים במוח.
2. המשמעות האמתית של תרגול, זהו תהליך של ביסוס וחיזוק הקשרים שנוצרו בלמידה.
3. אם אנו לא משתפרים, זה לא מפני שאין לנו את היכולת, אלא מפני שלא השתמשנו בטכניקות תרגול מתאימות.
4. אם נכשלנו במבחן, זה לא מפני שאנו טיפשים חלילה, אלא מפני שעדיין לא רכשנו רשת קשרים חזקה מספיק במוח בנושא זה.
5. הסיבה שקשה לנו ללמוד משהו חדש, היא לא מפני שאנו לא חכמים חלילה, אלא מפני שיצירת קשרים חדשים היא תהליך ארוך, הכרוך במאמץ רב ותרגול.
6. כאשר אנו חוזרים על מחשבה שוב ושוב (ולא משנה אם היא חיובית או שלילית), אנו מתחילים לקבע אותה באמת, עד שהיא הופכת לאמונה.
7. אנו יכולים לבחור את המחשבות שלנו, את האמונות שלנו, ולהפוך להיות האדם שאנו רוצים להיות.
8. המוח שלנו הוא כמו שריר הוא גדל ומתפתח בהתאם לאופן שבו אנו משתמשים בו. השתמשו בו נכון.
אחת התגליות החשובות במחקרה של דווק הראתה שכל אחד מאיתנו מסוגל לשנות ולאמץ דפוסי חשיבה מתפתחים ובכך לשנות את ההרגלים שלנו ולשפר את חיינו.
וברגע שנצליח להבין כיצד ניתן לשנות את דפוסי החשיבה שלנו,
נוכל להגיע למצוינות כמעט בכל תחומי החיים.
Comments